Μαρίνα στο Βόλο και τα νησιά, βαρύτητα στο αεροδρόμιο της Αγχιάλου και στις σιδηροδρομικές συνδέσεις, αλλά και μεγάλους περιορισμούς στη δόμηση και τα πεντάστερα ξενοδοχεία, δίνει το χωροταξικό σχέδιο της Θεσσαλίας, που θα αποτελέσει Νόμο. Το χωροταξικό και οι περιορισμοί του αναμένεται να προκαλέσει αντιδράσεις κυρίως σε τουριστικές περιοχές της Μαγνησίας, ενώ το Νότιο Πήλιο είναι ο φορέας υποδοχής ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Η Θεσσαλία, όπως και ο υπόλοιπος ελληνικός χώρος, είναι έξω από τους μείζονες υφιστάμενους άξονες και κέντρα ανάπτυξης της Ευρώπης και υστερεί σε σύγκριση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές περιφέρειες. Λάρισα και Βόλος, ως δίπολο κατατάσσονται στους Πρωτεύοντες Εθνικούς Πόλους αλλά το δίπολο δεν έχει αναπτυχθεί και καταγράφεται υστέρηση. Από τα οικιστικά κέντρα ξεχωρίζουν η Ελασσόνα, ο Τύρναβος, τα Φάρσαλα, ο Αλμυρός, η Σκιάθος και η Καλαμπάκα..
Διαπιστώνονται στο χωροταξικό προβλήματα περιβαλλοντικής υποβάθμισης του κάμπου και είναι απαραίτητο να ληφθούν άμεσα μέτρα για την αντιμετώπισή τους.
Σημαντικό έργο για την υλοποίηση της ιδέας του διπόλου Λάρισας – Βόλου, είναι η αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής σύνδεσής τους, έτσι ώστε να εξελιχθεί σε προαστιακού χαρακτήρα. Μακροπρόθεσμα η επέκταση της σιδηροδρομικής σύνδεσης βόρεια της Καλαμπάκας, προς Ιωάννινα – Ηγουμενίτσα και Σιάτιστα – Κοζάνη/Καστοριά, θα συμβάλλει αποφασιστικά στην ανάπτυξη της Περιφέρειας και κυρίως του δυτικού τμήματος.
Οι σχέσεις της Θεσσαλίας με τις εκτός ΕΕ όμορες μεγάλες γεωπολιτικές και γεωοικονομικές ενότητες (Μεσόγειος, Βαλκάνια) είναι επίσης αδύναμες, υπάρχουν όμως περιθώρια ενίσχυσής τους που πρέπει οπωσδήποτε να αξιοποιηθούν, κυρίως μέσω της προώθησης εξαγωγής αγροτικών προϊόντων.
Όσον αφορά στην εξέλιξη του ΑΕΠ, στόχος για το 2021, ρεαλιστικός άλλα που προϋποθέτει πολύ ισχυρή αναπτυξιακή προσπάθεια, είναι να φτάσει στο 70% – 75% του μ.ο. της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας
Περιλαμβάνει μια ευρεία ζώνη αιολικού δυναμικού και ταυτόχρονα με δυνατότητα χωροθέτησης μικρών υδροηλεκτρικών έργων, στη δυτική Θεσσαλία, με γεωγραφική συνέχεια προς τις όμορες Περιφέρειες. Επίσης περιλαμβάνει μικρότερες περιοχές αιολικού δυναμικού στην ορεινή περιμετρική ζώνη της Περιφέρειας και συγκεκριμένα στο νότιο Όλυμπο, την Όσσα, το νότιο Πήλιο και την Όθρυ.
Σε ότι αφορά στη βιομηχανία δυνατότητες να εξελιχθεί σε εθνικής εμβέλειας υπάρχουν για τα παράλια του Αλμυρού.
Προτείνεται επίσης η δημιουργία εμπορευματικού κέντρου Θεσσαλίας στην περιοχή του Βελεστίνου με προοπτική εξέλιξής του σε εθνικής.
Αποφασίστηκε δραστικός περιορισμός της εκτός σχεδίου δόμησης. Ιδίως σε περιοχές γεωργικής γης Α’ προτεραιότητας, επιβάλλεται η αύξηση του ορίου αρτιότητας για τυχόν άλλες εκτός γεωργικής δραστηριότητας χρήσεις σε 10 έως 20 στρ., και η κατάργηση των παρεκκλίσεων δόμησης. Η κλιμάκωση της αρτιότητας θα γίνεται σύμφωνα με την αξία και τον απαιτούμενο βαθμό προστασίας της γεωργικής γης, καθώς και τις δυνατότητες και τον επιδιωκόμενο βαθμό ανάπτυξης της περιοχής.
Όχι σε μονάδες πέντε αστέρων
Σε ό,τι αφορά στους όρους και περιορισμούς της σημειακής χωροθέτησης τουριστικών καταλυμάτων, δίδονται οι εξής κατευθύνσεις:
– περιορισμός της κατασκευής νέων καταλυμάτων σε κατηγορίες 3, 4 και 5 αστέρων,
– σε εκτός σχεδίου και εκτός ορίων οικισμών περιοχές, αύξηση της ελάχιστης απαιτούμενης επιφάνειας γηπέδου σε δέκα (10) στρέμματα και θέσπιση μέγιστης πυκνότητας 8, 9 και 10 κλινών/στρέμμα για ξενοδοχεία 5, 4 και 3 αστέρων, αντιστοίχως. Υιοθέτηση της κατεύθυνσης αυτής και στην περίπτωση επέκτασης υφιστάμενου καταλύματος, πλην της περίπτωσης τυχόν συμπλήρωσης αυτού με ειδικές τουριστικές υποδομές εκτός αν αυτό αποκλείεται από ειδικές διατάξεις,
– σε εκτός σχεδίου και εκτός ορίων οικισμών περιοχές, αύξηση της ελάχιστης απαιτούμενης επιφάνειας γηπέδου σε δεκαπέντε (15) στρέμματα και θέσπιση μέγιστης πυκνότητας 8, 9 και 10 κλινών/στρέμμα για ξενοδοχεία 5, 4 και 3 αστέρων, αντιστοίχως. Υιοθέτηση της κατεύθυνσης αυτής και στην περίπτωση επέκτασης υφιστάμενου καταλύματος, πλην της περίπτωσης τυχόν συμπλήρωσης αυτού με ειδικές τουριστικές υποδομές εκτός αν αυτό αποκλείεται από ειδικές διατάξεις.
Επίσης, προωθείται η προσαρμογή της τυπολογίας των καταλυμάτων (μορφολογικοί περιορισμοί, δυναμικότητα, τάξεις) και άλλων σχετικών με τον τουρισμό υποδομών σύμφωνα με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της περιοχής και των ειδικών μορφών που υποστηρίζουν.
Προβλέπεται δραστικός περιορισμός της εκτός σχεδίου δόμησης με αύξηση της αρτιότητας και κατάργηση των παρεκκλίσεων δόμησης για όσες χρήσεις κρίνεται σκόπιμο να περιοριστούν μέσα στους οικιστικούς υποδοχείς (κατοικία, εμπόριο κ.λπ.).
Χιονοδρομικό και Μαρίνα
Ζητείται διεύρυνση χρονικά της λειτουργίας του χιονοδρομικού κέντρου του Πηλίου με την ανάπτυξη και άλλων δραστηριοτήτων, όπως ιππασία, ορειβασία, αναρρίχηση κ.λπ.
Βελτίωση των υποδομών υποδοχής κρουαζιερόπλοιων στο λιμάνι του Βόλου και πρόσβαση στην πόλη.
Πύκνωση του δικτύου τουριστικών λιμένων με τη δημιουργία Μαρίνας στον Βόλο και καταφυγίων / αγκυροβολίων στην Αλόννησο (Καλαμάκια), τα εξωτερικά παράλια του Πηλίου και τον Παγασητικό Κόλπο.
Δημιουργία καταδυτικού Πάρκου Σποράδων – Παγασητικού.
Νέος ρόλος στον Αλμυρό
Συγκέντρωση μεγάλων βιομηχανικών μονάδων με λιμενικές εγκαταστάσεις παρατηρείται στην παράκτια ζώνη του Αλμυρού. Η περιοχή κρίνεται κατάλληλη για τη χωροθέτηση οργανωμένου υποδοχέα σε συνδυασμό με τις προτάσεις δημιουργίας εμπορευματικού λιμανιού και σύνδεσής της με το σιδηροδρομικό δίκτυο.
Κατοικίες υψηλού επιπέδου
Τα «εξωτερικά» – εκτός Παγασητικού Κόλπου παράλια χαρακτηρίζονται από «υψηλή ποιότητα περιβαλλοντικής αισθητικής». Ο χαρακτήρας αυτός πρέπει να διαφυλαχθεί με στόχο την αειφορική ανάπτυξη αντίστοιχης ποιότητας και μορφής τουρισμού και Β’ κατοικίας υψηλών προδιαγραφών (διεθνούς επιπέδου).
Τα παράλια του Παγασητικού κόλπου, περιοχή με πολύμορφο χαρακτήρα που αφενός περιλαμβάνει τον περιβαλλοντικά ευαίσθητο «κλειστό» κόλπο και αφετέρου φιλοξενεί μια μεγάλη πόλη, με βιομηχανική ανάπτυξη. Στόχος είναι η διατήρηση και εντατικοποίηση, τα επόμενα χρόνια, της βιομηχανικής ανάπτυξης καθώς και η ενίσχυση των δραστηριοτήτων τουρισμού /παραθερισμού.
Τέλος στην εκτός σχεδίου δόμηση στα νησιά
Η προστασία του περιβάλλοντος και του ιδιαίτερου νησιωτικού τοπίου απαιτεί ολοκληρωμένο και λεπτομερή σχεδιασμό, περιορισμό/ κατάργηση της εκτός σχεδίου δόμησης και εκτόνωση της ζήτησης σε οργανωμένους υποδοχείς, σύμφωνα με τα σχέδια διαχείρισης και προστασίας των προστατευόμενων περιοχών.
Οδικά έργα
Ο προγραμματισμένος αυτοκινητόδρομος Εγνατία – Λαμία (Ε65). Το έργο είναι ζωτικής σημασίας για την επίτευξη των στόχων της περιφέρειας.
Στο επίπεδο αυτό κατατάσσεται και ο συνδετήριος των δύο προηγούμενων άξονας Βόλου – Λάρισας – Τρικάλων. Είναι αναγκαία η περαιτέρω αναβάθμιση των τμημάτων Βόλου – Βελεστίνου και Λάρισας – Τρικάλων με στόχο να αποκτήσει ο άξονας χαρακτηριστικά κλειστού αυτοκινητόδρομου στην τελική μορφή του.
Σε ενδοπεριφερειακό επίπεδο, που παράλληλα παραμένει εθνικής σημασίας θα πρέπει να επιδιώκεται η περαιτέρω βελτίωση των χαρακτηριστικών, των κλάδων που εξυπηρετούν τις επικοινωνίες μεταξύ των βαθμίδων του οικιστικού δικτύου και κυρίως στον τομέα της ασφάλειας. Παραμένουν σημαντικές οι υπάρχουσες συνδέσεις – εθνικές οδοί:
* Λάρισα – Βόλος
* Νέο Μοναστήρι – Καρδίτσα – Τρίκαλα – Καλαμπάκα.
* Νέο Μοναστήρι – Φάρσαλα – Ν. Αγχίαλος (αεροδρόμιο) – Βόλος
* Φάρσαλα – Λάρισα.
Απαραίτητη κρίνεται η ολοκλήρωση της περιφερειακής οδού το Βόλου.
Σιδηροδρομικό Δίκτυο
* Σ.Γ. Βόλου – Λάρισας. Βραχυπρόθεσμα απαιτείται αναβάθμιση της επιδομής και εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης. Μακροπρόθεσμα, για την υποστήριξη του «διπόλου» Λάρισας – Βόλου, απαιτείται η εξέλιξη της γραμμής σε προαστιακού χαρακτήρα με διπλή γραμμή, ηλεκτροκίνηση και πυκνά δρομολόγια.
* Σ.Γ. Παλαιοφαρσάλου – Βελεστίνου (Βόλου). Θα πρέπει να εξεταστεί η αναβάθμιση και επαναλειτουργία της γραμμής μέσω της οποίας ο Βόλος και ειδικότερα το λιμάνι και οι βιομηχανίες της περιοχής, συνδέονται απ’ ευθείας με τον σιδηροδρομικό άξονα Βορά – Νότου, τη Δυτική Θεσσαλία και στη συνέχεια, με βάση τον προγραμματισμό, με τη Δυτική Μακεδονία και το λιμάνι της Ηγουμενίτσας.
* Σ.Γ. Βόλου – Αλμυρού. Η γραμμή συνδυάζεται με το προγραμματισμένο εμπορευματικό Λιμάνι Αλμυρού, το αεροδρόμιο της Ν. Αγχιάλου, τις υπάρχουσες μεγάλες βιομηχανίες και την αναμενόμενη περαιτέρω βιομηχανική ανάπτυξη της περιοχής. Έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες και πρέπει να καταβληθεί προσπάθεια για την υλοποίησή του με συμμετοχή και του ιδιωτικού τομέα.
Λιμάνια
Για να ανταποκριθεί στον ρόλο του το λιμάνι του Βόλου απαιτείται η υλοποίηση των έργων που προβλέπονται από το master plan που θα συμβάλλουν στη λειτουργική του αναβάθμιση ως επιβατικού, τουριστικού με υποδομές κατάλληλες για την υποδοχή κρουαζιερόπλοιων και εμπορικού λιμανιού Εθνικής και Διεθνούς εμβέλειας. Η επέκταση του επιβατικού και τουριστικού τμήματος στο λιμάνι του Βόλου θα επιτρέψει παράλληλα την εκτέλεση έργων αναβάθμισης της ποιότητας ζωής στην πόλη του Βόλου.
Προωθείται η άμεση ολοκλήρωση των εγκαταστάσεων που έχουν ήδη χωροθετηθεί και οι οποίες περιλαμβάνουν: 1) τον τουριστικό λιμένα (Μαρίνα) στη Σκιάθο, 350 θέσεων, 2) το τουριστικό καταφύγιο στη Χώρα Σκοπέλου, 100 θέσεων, και 3) το τουριστικό αγκυροβόλιο στο Έλιος Σκοπέλου, 80 θέσεων.
Επιβάλλεται η πύκνωση του δικτύου τουριστικών λιμένων με τη δημιουργία μαρίνας ή τουριστικού καταφυγίου στον Βόλο και η διερεύνηση των δυνατοτήτων χωροθέτησης και άλλων σχετικών εγκαταστάσεων σε συνδυασμό με τις υπάρχουσες εγκαταστάσεις αλιευτικών καταφυγίων, στην Αλόννησο, στα παράλια στα εξωτερικά παράλια του Πηλίου και στον Παγασητικό Κόλπο.
Το αεροδρόμιο
Οι ανάγκες της Περιφέρειας σήμερα πηγάζουν κυρίως από τον τουρισμό και καλύπτονται από τα αεροδρόμια της Ν. Αγχιάλου και της Σκιάθου.
Κρατικός Αερολιμένας Ν. Αγχιάλου. Μετά τα πρόσφατα έργα αναβάθμισης και συμπλήρωσης των υποδομών του είναι σε θέση να ανταποκριθεί στην κίνηση. Απαιτείται να υλοποιηθεί η προγραμματισμένη οδός προσπέλασης από Ν. Αγχίαλο και Αλμυρό, καθόσον σήμερα η πρόσβαση γίνεται μέσω του στρατιωτικού αεροδρομίου. Παράλληλα, απαιτείται άμεσα να καθιερωθεί το αεροδρόμιο ως σημείο εισόδου – εξόδου της Χώρας (Διεθνές).
* Κρατικός Αερολιμένας Σκιάθου «Α. Παπαδιαμάντης». Επιβάλλεται να ολοκληρωθούν το συντομότερο τα έργα που προβλέπονται από το σχετικό σχέδιο ανάπτυξης (master plan) ώστε να αντιμετωπιστούν ικανοποιητικά οι ανάγκες από τη διαχρονικά σημαντική αύξηση της κίνησης που παρουσιάζει το αεροδρόμιο.