Η έκθεση ζωγραφικής «Αναφορά στην Γκουέρνικα» στο Μέγαρο Εϋνάρδου

Όλα τα νέα
ert.gr
2019-06-05 09:00:25
Η έκθεση ζωγραφικής «Αναφορά στην Γκουέρνικα» στο Μέγαρο Εϋνάρδου

Η έκθεση ζωγραφικής του Κυριάκου Κατζουράκη, με τίτλο «Αναφορά στην Γκουέρνικα», παρουσιάζεται στο Μέγαρο Εϋνάρδου έως τις 27 Ιουλίου.

Στην έκθεση παρουσιάζονται ζωγραφικά έργα της δουλειάς των τελευταίων πέντε ετών του καλλιτέχνη και παράλληλα θα προβληθεί η ταινία USSAK, που πραγματεύεται αντίστοιχα θέματα, σε προγραμματισμένες ημέρες και ώρες. Το storyboard της ταινίας θα εκτίθεται στην είσοδο του κτιρίου.

Ο ίδιος ο καλλιτέχνης αναφέρει για τη δουλειά του:

«Τα τελευταία πέντε χρόνια (μετά την αναδρομική μου έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη το 2013), αποφάσισα να επεξεργαστώ με όλα τα μέσα που διέθετα, ζωγραφική, σινεμά, γράψιμο, τη φόρμα ενός «συνολικού έργου». Μια «ενότητα της ποικιλίας» που θα περιέχει, όσο μπορώ πιο σφαιρικά, την αντίληψή μου για το τοπίο της ψυχής μας τα τελευταία 10 χρόνια της κρίσης.

Το αποτέλεσμα αυτής της εργασίας είναι τα 50 έργα με τον τίτλο «Αναφορά στην GUERNICA» και η ταινία USSAK. Στην πραγματικότητα είναι δυο παράλληλες εργασίες που συγκλίνουν στο στόχο τους.
Τα έργα είναι τοποθετημένα σε ενότητες με αισθητική σχέση και όχι χρονολογικά. Όμως το αρχικό έργο το τρίπτυχο «GUERNICA είναι το πρώτο που αντικρίζει κάποιος που μπαίνει στην έκθεση. Αυτό το τρίπτυχο έγινε η αφορμή να αρχίσει ο διάλογος με τη θεματική των άλλων έργων της έκθεσης.

Γενικά, δεν βρίσκω σωστό και χρήσιμο να εξηγώ σύμβολα και αναφορές που είναι ήδη ζωγραφισμένες, άρα μετουσιωμένες σε κάτι άλλο. Και βρίσκω πιο χρήσιμο να ανακαλύπτει κάποιος με τα δικά του κριτήρια και τις δικές του αναφορές, τον ζωγραφικό κόσμο που βλέπει. Φυσικά έχω τεράστια περιέργεια τι αισθάνεται ο άλλος μπροστά στα έργα μου, αλλά είναι υποχρέωσή μου να σέβομαι τον δικό του εσωτερικό χώρο. Η επαφή με ένα έργο τέχνης δεν είναι στιγμιαία, είναι μέρος του εσωτερικού πλούτου μας που χρειάζεται «καλή τροφή», που μας ελευθερώνει από τη σκλαβιά μιας μονοδιάστατης εικόνας του κόσμου. Όλοι έχουμε μέσα μας μια κρυμμένη ποιητική πλευρά που όταν την φροντίζουμε, μας φροντίζει.

Από την αρχή που ξεκίνησα τη σειρά «GUERNICA», μελετούσα τη σχέση του Κυβισμού με τους καλλιτέχνες της Ρώσικης Πρωτοπορίας: Ελ Λισσίτσκυ, Καζιμίρ Μάλεβιτς, Τάτλιν, Ροτσένκο, Πόποβα. Μελετούσα τη χρήση των συμβόλων τους και τη σχέση τους με την κοινωνική επανάσταση του ΄17. Δεν είχα στόχο να επαναλάβω τη χρήση τους, πρώτα γιατί οι κοινωνικές συνθήκες είναι τελείως διαφορετικές, κυρίως όμως γιατί με ενδιέφερε περισσότερο η «επαναπροσέγγιση» δικών μου επιθυμιών των πρώτων σπουδαστικών μου χρόνων (1963 – 1968 στην ΑΣΚΤ), τότε που πρωτοαντίκριζα τη βιαιότητα της κυβιστικής ζωγραφικής και με μπέρδευε, με αναστάτωνε, με γέμιζε αντιφάσεις αλλά και σεβασμό στο θάρρος των κυβιστών. Το πιο ενδιαφέρον που ανακάλυψα τότε ήταν η σχέση του Κυβισμού με τους Σουρεαλιστές».

Ο Μάνος Στεφανίδης στον ομότιτλο κατάλογο της έκθεσης σημειώνει:

Ο Κυριάκος Κατζουράκης, τα τελευταία χρόνια, τα χρόνια της κρίσης, ζωγραφίζει μια σειρά έργων-σχολίων της Guernica. Μοιάζει αυτό το μυθικό έργο του 1937 που σφραγίζει δραματικά μιαν άλλη περίοδο κρίσης -ή καλύτερα φρίκης- και που στοιχειώνει έκτοτε την Ευρωπαϊκή συνείδηση ως απόλυτο ζωγραφικό τοτέμ, να τυραννάει και τη μνήμη και τη φαντασία του ζωγράφου θέλοντας να ξαναϋπάρξει αλλιώς…

Η Guernica του Κατζουράκη απλώνεται σε περισσότερες από 40 μικρές και μεγάλες συνθέσεις, αναμοχλεύει τα βασικά σύμβολα της πικασσικής μυθολογίας και αναδεικνύει μια σειρά από καινούρια…

(Μ.Σ.)

Η έκθεση παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στη Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας-Μουσείο Γ.Ι. Κατσίγρα, τον Φεβρουάριο του 2019.

Βιογραφικό Κυριάκου Κατζουράκη

Γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε ζωγραφική και σκηνογραφία στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών και στην Αγγλία στη St. Martins School of Art.
Ήταν ιδρυτικό μέλος της ομάδας «5 νέοι Έλληνες Ρεαλιστές».
Συμμετείχε το 1980 στην XI Biennale de Paris και Biennale Sao Paulo το 1979. Από το 1988 έως το 2006 έκανε σκηνογραφίες στο Θέατρο Τέχνης με  τον σκηνοθέτη Γ. Λαζάνη. Δουλεύει συστηματικά πάνω στις σχέσεις της ζωγραφικής με το θέατρο και τον κινηματογράφο.
Το 2005 εκλέγεται τακτικός καθηγητής στη Σχολή Καλών Τεχνών ΑΠΘ.
Από το 2012 είναι Ομότιμος Καθηγητής στο ΑΠΘ.
Το 2013 παρουσιάστηκε αναδρομική έκθεσή του στο Μουσείο Μπενάκη και έκδοση του βιβλίου του «Τάξη στο Χάος», εκδ. Καλειδοσκόπιο, 2013.
Σκηνοθεσίες στον κινηματογράφο: Ο Δρόμος προς τη Δύση (2003), Γλυκιά Μνήμη (2005), Μικρές Εξεγέρσεις (2008), USSAK (2017).

Διάρκεια έκθεσης: Έως 27 Ιουλίου 2019
Ώρες λειτουργίας: Τρίτη-Παρασκευή 12:00-18:00 & Σάββατο, 11:00-17:00

Πληροφορίες: 210 3234 267, 210 5223 101 (ώρες λειτουργίας έκθεσης)

Ξεναγήσεις
Τα Σάββατα 8, 15 & 29 Ιουνίου στις 12:00 ο καλλιτέχνης θα πραγματοποιεί ξεναγήσεις στον χώρο της έκθεσης

Προβολή ταινίας

Προβολές της ταινίας USSAK θα πραγματοποιηθούν στον χώρο της έκθεσης τις εξής ημέρες και ώρες:

Παρασκευή 7 Ιουνίου 18:00 – 20:00
& Πέμπτη 27 Ιουνίου 18:00 – 20:00

Μέγαρο Εϋνάρδου

Αγίου Κωνσταντίνου 20 & Μενάνδρου

www.ert.gr



Ζαγορά Πήλιο