Γεμάτες από τουρίστες και λουόμενους οι παραλίες, αλλά οι τσέπες μισοάδειες. Αυτό είναι το μότο των επαγγελματιών του τουρισμού για τη φετινή χρονιά, η οποία έχει δύο όψεις. Από τη μια τα παραλιακά θέρετρα πλημμυρίζουν από επισκέπτες, από την άλλη όμως η κατανάλωση στο χώρο της εστίασης και της διασκέδασης είναι ιδιαίτερα συγκρατημένη. Το ταμείο θα γίνει αρχές Σεπτεμβρίου, αλλά οι επαγγελματίες από τώρα γνωρίζουν την τύχη τους. «Τα όποια έσοδα θα πάνε για το κράτος με τη φορολογία, τις ασφαλιστικές εισφορές, τη ΔΕΗ» λένε χαρακτηριστικά.
Η «Θ» πραγματοποίησε στα μέσα της περασμένης εβδομάδας οδοιπορικό σε δύο από τα δημοφιλέστερα τουριστικά θέρετρα του Παγασητικού Κόλπου, την Άφησσο και τα Καλά Νερά, επιχειρώντας μέσα από τις δηλώσεις των επαγγελματιών να αναδείξει το αποτύπωμα που αφήνει φέτος ο τουρισμός στην τοπική οικονομία.
Η κατανάλωση έπεσε αισθητά, παρά το γεγονός ότι κράτησαν σταθερές τις τιμές. Αυτό που ενδιαφέρει τους λουόμενους είναι κυρίως να εξασφαλίσουν τη διαμονή και το φαγητό ή τον καφέ θα τα πάρουν και από το σπίτι» μας τόνισαν οι επαγγελματίες περιγράφοντας το όλο πλαίσιο.
Πέντε άτομα τρεις μερίδες
Η αρχή έγινε από την Άφησσο νωρίς το πρωί της περασμένης Τετάρτης, στα μέσα δηλαδή μιας εβδομάδας με την υψηλότερη πληρότητα στα ξενοδοχεία για φέτος.
Υπάλληλος ταβέρνας με χρόνια εμπειρία, μας είπε πως «αυτές τις ημέρες έχει κόσμο, αλλά η μείωση του τζίρου είναι πεσμένη από πέρυσι, μέχρι και 40%. Αλλά και όταν έρχονται οι λουόμενοι να φάνε, κινούνται πολύ συντηρητικά. Ενδεικτικά θα πάρουν τρεις μερίδες στα πέντε άτομα, με μια σαλάτα, ενώ στα ποτά και τα αναψυκτικά η κατανάλωση είναι ελάχιστη. Η εστίαση έχει πληγεί ιδιαίτερα φέτος το καλοκαίρι».
Ο κ. Νίκος Φιλίππου δραστηριοποιείται από το 1995 στην περιοχή της Αφήσσου έχοντας ενοικιαζόμενα δωμάτια και μάρκετ συνεταιρικά με άλλον επαγγελματία. Όπως τόνισε ο ίδιος «όσον αφορά στις πληρότητες στα ενοικιαζόμενα δωμάτια, αυτές κινούνται σε πολύ καλά επίπεδα. Ωστόσο όσον αφορά στην αγοραστική κίνηση στο μάρκετ, αυτή μάλλον είναι υποτονική. Από πέρυσι η πτώση στην αγοραστική κίνηση υπολογίζεται στο 10%-20%. Βέβαια λόγω του καύσωνα φέτος κινήθηκε λίγο περισσότερο το παγωτό. Επομένως ο κόσμος επιδιώκει περισσότερο να εξασφαλίσει τον ύπνο του και να κάνει το μπάνιο του, ενώ όσον αφορά την εστίαση θα επιδιώξει να βρει πιο οικονομικούς τρόπους».
Μάλιστα ανέφερε πως φέτος ελκύει ακόμη περισσότερο το πακέτο στο σπίτι.
«Η Άφησσος είναι γεμάτη από κόσμο, αλλά οι τσέπες είναι άδειες» υπογράμμισε με νόημα.
Ο ίδιος συμπλήρωσε πως «είναι δύσκολα τα πράγματα για τους επαγγελματίες με τις συνεχείς πληρωμές φόρων, αλλά και τη ΔΕΗ που την πληρώνουμε όλο το χρόνο, ασχέτως, αν πολλές επιχειρήσεις λειτουργούν πέντε μήνες».
Συντηρητικά οι Έλληνες
Από την πλευρά του ο ιδιοκτήτης καφετέριας στην παραλία κ. Κώστας Καμονάχος τόνισε πως «η τουριστική σεζόν είναι μάλλον μέτρια για τους επαγγελματίες. Φέτος είχαμε πολλούς ξένους από Βαλκάνια, όπως Σερβία. Υπήρξε συνεπώς μια αύξηση του τουριστικού ρεύματος το οποίο ενισχύθηκε από τις 20 Ιουλίου. Βέβαια οι καταστηματάρχες είχαν και τον κακό καιρό τον Μάιο και τον Ιούνιο που γίνονται τα πρώτα μπάνια, οπότε από αυτή την άποψη ζημιωθήκαμε».
Ο ίδιος πρόσθεσε πως «πιο συντηρητικά κινούνται οι οικογένειες. Δηλαδή θα πληρώσουν το ελάχιστο ποσό της ξαπλώστρας, θα αγοράσουν ένα καφέ και ένα σάντουιτς, ενώ θα βγάλουν από την τσάντα κάποιο αναψυκτικό ή σάντουιτς για τα παιδιά. Και δεν μπορείς να πεις τίποτα, γιατί όλοι γνωρίζουμε τις οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν. Από την άλλη πλευρά οι νέοι καταναλώνουν περισσότερο».
Ο κ. Σπύρος Καλαμπούκας εργάζεται ως μπαρίστας σε παραλιακή καφετέρια της Αφήσσου. Με εμπειρία 26 ετών στο χώρο, μας είπε πως «μου αρέσει πολύ αυτή η δουλειά, την κάνω ήδη 26 χρόνια. Μου αρέσει να μπορώ να εξυπηρετώ τον κόσμο στο μεγαλύτερο βαθμό σε αυτό που θέλει, ώστε να το απολαύσει».
Πλήγμα στην εστίαση
Όσον αφορά στην αγοραστική κίνηση ο ίδιος ανέφερε πως είναι περιορισμένα και συγκρατημένα τα πράγματα. Οι λουόμενοι θα προσπαθήσουν να αγοράσουν τα απαραίτητα. Η Άφησσος είναι οικογενειακός προορισμός με καθαρή θάλασσα, που τα παιδιά μπορούν να χαρούν.
Από την πλευρά του ο ιδιοκτήτης ταβέρνας στην παραλία της Αφήσσου κ. Πανταζής Γαλανός μας είπε πως «πάμε κάθε χρόνο και χειρότερα. Οι λουόμενοι είναι πολλοί, αλλά δεν μπορούν λόγω οικονομικής αδυναμίας να κάνουν όλα όσα θέλουν. Έτσι κινούνται πιο συντηρητικά και αυτό φαίνεται στη μείωση του τζίρου που αγγίζει ακόμη και το 40%».
Μάλιστα τόνισε πως οι επιχειρήσεις δύσκολα βγάζουν πλέον τα έξοδά τους. Είναι καλύτερα για όσους έχουν δικό τους τον χώρο και είναι οικογενειακή επιχείρηση, αλλά και πάλι οι φόροι, οι υποχρεώσεις ευρύτερα είναι πολλές και αυτές αντέχουν στο όριο.
Από την πλευρά του ο ιδιοκτήτης παραλιακής καφετέριας κ. Ζαφείρης Μαρινάγης τόνισε πως «επειδή η περιοχή της Αφήσσου δουλεύει πολύ με τους Έλληνες οι οποίοι ως γνωστόν αντιμετωπίζουν μεγάλες οικονομικές δυσκολίες, η κατανάλωση έχει μειωθεί από πέρυσι μέχρι και 20%, παρά το γεγονός μάλιστα πως οι τιμές έμειναν στα περυσινά επίπεδα. Αντίθετα αυξάνονται τα κόστη από τις υποχρεώσεις προς το κράτος. Η κατάσταση αυτή δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί. Για παράδειγμα έχει διπλασιαστεί το κόστος της ΔΕΗ».
Οριακά τα καταστήματα λαϊκής τέχνης
Ο καταστηματάρχης με είδη λαϊκής τέχνης κ. Κώστας Παππάς επισήμανε πως «όταν άνοιξα το μαγαζί μου το 2001 ήμασταν έξι τουριστικά καταστήματα με είδη λαϊκής τέχνης, αλλά τώρα απέμεινα τελευταίος. Είμαστε οριακά. Ο κόσμος έρχεται, αλλά είναι πολύ σφιγμένος στις αγορές του. Το είδος που φεύγει περισσότερο, είναι το μαγνητάκι ως ενθύμιο των λουομένων για τα αγαπημένα τους πρόσωπα, αλλά οι πωλήσεις στα κοσμήματα και άλλα είδη, είναι λιγότερες».
Παράλληλα οι επαγγελματίες της Αφήσσου επισήμαναν το πρόβλημα της οδικής πρόσβασης εντός του χωριού και το κυκλοφοριακό κομφούζιο που δημιουργείται στον παραλιακό δρόμο τις ώρες αιχμής, αλλά και την ανάγκη ύπαρξης και άλλων χώρων πάρκιν.
«Καρφίτσα» δεν έπεφτε στα Καλά Νερά
Χιλιάδες τουριστών και στα Καλά Νερά, όπου οι δρόμοι ήταν κατακλυσμένοι από σταθμευμένα οχήματα, ενώ γύρω στη μία το μεσημέρι στην παραλία είχε δημιουργηθεί το αδιαχώρητο.
Ο ιδιοκτήτης μάρκετ στον παραλιακό δρόμο κ. Γιώργος Χαρανάς μας τόνισε πως «τα Καλά Νερά έχουν αρκετό κόσμο από διάφορες περιοχές τόσο της Ελλάδας όσο και του εξωτερικού, ενώ τον Αύγουστο φαίνεται πως θα καλύψουμε τη χασούρα των προηγούμενων χρόνων».
Ο 30χρονος Κώστας Μητράκος, υδραυλικός στο επάγγελμα, επισήμανε πως ο τουρισμός πάει πολύ καλά στα Καλά Νερά. «Το δικό μου επάγγελμα έχει μια σύνδεση με τον τουρισμό, καθώς τα σπίτια ενίοτε χρειάζονται επισκευές και συντηρήσεις, ειδικά μετά τον περσινό δύσκολο χειμώνα, ενώ το ίδιο ισχύει και για τα καταλύματα. Πάντως ο τουρισμός μπορεί να δημιουργήσει θέσεις εργασίας» είπε.
Από την πλευρά της η ιδιοκτήτρια καφετέριας κ. Αριστέα Αναστασοπούλου τόνισε πως «υπάρχει αυξημένη κινητικότητα αλλά η κατανάλωση είναι στάσιμη στα περσινά επίπεδα. Οι Έλληνες κινούνται ιδιαίτερα συντηρητικά. Βλέπουμε για παράδειγμα στην παραλία σε μια οικογένεια να αγοράζουν οι μισοί κάτι, ενώ τα παιδιά θα πάρουν ένα παγωτό από το περίπτερο ή θα έχουν ένα σάντουιτς από το σπίτι.
Επίσης υπάρχουν αρκετοί ξένοι, αλλά κυρίως οι Ολλανδοί είναι αυτοί που καταναλώνουν περισσότερο, ενώ οι Βαλκάνιοι λιγότερο.
Οι καιροί είναι δύσκολοι για τους επαγγελματίες οι οποίοι πληρώνουν περισσότερες εισφορές, φορολογία και άλλες υποχρεώσεις προς το κράτος».
Ελκυστικές Τιμές, αλλά…
Ο ιδιοκτήτης ταβέρνας στα Καλά Νερά κ. Γιώργος Παρίσης επισήμανε πως «η τουριστική κίνηση είναι ελαφρώς αυξημένη σε σχέση με πέρυσι και ήδη βρίσκονται στην περιοχή αρκετοί Βαλκάνιοι, Ολλανδοί, Άγγλοι, Γερμανοί και βέβαια Έλληνες. Ωστόσο όλη αυτή η υψηλή τουριστική κίνηση δεν αποτυπώνεται απόλυτα στην κατανάλωση. Αν και έχουμε ελκυστικές τιμές στα προϊόντα μας για να ανταποκρίνονται στις υπάρχουσες οικονομικές συνθήκες, η κατανάλωση στην εστίαση είναι μειωμένη από πέρυσι. Η κρίση είναι πολύ μεγάλη και στους Έλληνες που παραδοσιακά ήταν πιο γαλαντόμοι από τους ξένους στο θέμα του φαγητού και οι οποίοι κινούνται συντηρητικά, όπως για παράδειγμα τρώνε πλέον μια φορά την ημέρα και κυρίως το νωρίς το βράδυ. Πάντως τα Καλά Νερά αποτελούν και φέτος έναν όμορφο ελκυστικό προορισμό».
Ο 32χρονος Γιώργος Κολοτούρος υπεύθυνος σε καφετέρια, αλλά και ξενοδοχείο, ανέφερε πως «η μείωση στην κατανάλωση από πέρυσι κυμαίνεται γύρω στο είναι 20%-30%. Για παράδειγμα εκεί που μια οικογένεια παρήγγειλε δύο πίτσες και μια σαλάτα τώρα παραγγέλνει μια πίτσα. Τα Καλά Νερά είναι κυρίως ένας οικογενειακός προορισμός που έχει πλήθος υπηρεσιών. Φέτος έχει μεγάλη τουριστική κίνηση, ενώ και τα καταλύματα είναι γεμάτα. Ωστόσο αυτό δεν αποτυπώθηκε ιδιαίτερα στην κατανάλωση. Φέτος έχουμε πολλούς Βαλκάνιους, αλλά και Άγγλους, ενώ ακούγεται για του χρόνου ότι θα έρθουν Ρώσοι».